Omschrijving
Zonnestraal, gelegen in Hilversum-Zuid, beslaat ca. 100 hectare en is een gevarieerd landschap van bos en heide op de overgang van zand naar veen. Het Hoofdgebouw is een van de gebouwen behorend tot het ensemble van voormalig sanatorium Zonnestraal, destijds een arbeids- en nazorgkolonie voor aan tbc-lijdende diamantbewerkers.
Veel zonlicht, frisse lucht en reinheid waren destijds essentieel voor het herstelproces van deze patiënten. Het ensemble wordt enerzijds gevormd door twee paviljoens (het Dresselhuys- en Ter Meulenpaviljoen) met het Hoofdgebouw en anderzijds de Werkplaatsen, Pampahoeve en De Koepel. Het sanatorium is in 1925 ontworpen door Jan Duiker, in samenwerking met Bernard Bijvoet en Jan Gerko Wiebenga en wordt tegenwoordig internationaal beschouwd als één van de topstukken van de architectuur van de 20e eeuw, in de bouwstroming van het ‘Nieuwe Bouwen’. Het complex stond op de kandidatenlijst voor de werelderfgoedlijst van UNESCO.
HET HOOFDGEBOUW
Het monumentale Hoofdgebouw dateert uit 1928. Het gebouw voorziet in een viertal blokken die bouwkundig naast en boven elkaar zijn geplaatst. De verschillende bedrijfsruimten zijn voorzien van een eigen entree en voorzien van eigen toiletten en
pantry. De naastgelegen Dresselhuyspaviljoen heeft een fraaie brasserie en groot terras met magnifiek uitzicht op bos en heide. Ook voor meetings zijn er, naar verschillend gebruik of bezetting, diverse vergaderruimten te huren. Het Hoofdgebouw is hoogwaardig gerestaureerd en voldoet thans aan de hedendaagse maatstaven voor het gebruik als moderne kantoorruimte.
BEREIKBAARHEID
De bereikbaarheid van het landgoed per auto is goed, door de nabijheid van de ringweg van Hilversum (N201) richting zowel de Rijksweg A2 (Amsterdam – Utrecht) als de Rijksweg A27 (Almere – Utrecht). Op het landgoed is tevens een bushalte gesitueerd (buslijn 104), waardoor het landgoed ook per openbaar vervoer goed bereikbaar is.
HET GEHUURDE
In het als Rijksmonument aangewezen Hoofdgebouw is op de begane grond een ruimte beschikbaar met een verhuurbaar vloeroppervlak (NEN 2580) van ca. 367 m², inclusief een aandeel in de algemene ruimte.
De ruimte is thans in gebruik als vergaderruimte, verhuur mogelijk in overleg.
BESCHIKBAARHEID
De ruimte is beschikbaar per 01/08/2023.
PARKEREN
De huurder is gerechtigd tot het gebruik van vijf (5) gereserveerde parkeerplaatsen op het nabij gelegen parkeerterrein, aldus behorende tot het gehuurde. Voor het gebruik van deze parkeerplaatsen is geen additionele huurprijs verschuldigd.
Zo gewenst bestaat de mogelijkheid aanvullend gereserveerde parkeerplaatsen te huren.
VOORZIENINGEN/OPLEVERINGSNIVEAU
De kantoorruimte wordt gerenoveerd aan de huurder opgeleverd en is onder andere voorzien van:
- marmoleum vloerbedekking
- LED plafondverlichting
- aansluitingen voorzien van elektra en data (abonn./verbruikskosten huurder)
- verwarming en koeling middels fan coil-units
- raamdecoratie/vitrage
- gemeenschappelijke dames- en herentoiletten en pantry
- brandmeldinstallatie en brandslanghaspels
- alarminstallatie.
AANVANGSHUURPRIJS
De aanvangshuurprijs bedraagt op maandbasis EUR 5.750,- exclusief BTW.
De huurprijs (waarbij inbegrepen de vergoeding voor de tot het landgoed behorende infrastructurele voorzieningen) dient bij vooruitbetaling te worden voldaan. De genoemde huurprijs is exclusief servicekosten en BTW en prijspeil heden.
De huurprijs voor de aanvullend (meer dan vijf) te huren parkeerplaatsen, bedraagt EUR 25,- per parkeerplaats op maandbasis.
SERVICEKOSTEN
Servicekosten bedragen EUR 1.525,- op maandbasis (exclusief BTW).
De servicekosten worden niet jaarlijks verrekend doch tezamen met de huurprijs geïndexeerd. In de servicekosten zijn o.a. begrepen:
- het gas-, elektra- en waterverbruik, met bijkomend vastrecht;
- onderhoud en keuringen installaties, w.o. centrale verwarming, hydrofoor, luchtbehandeling en koeling, installatie toegangscontrole, (nood)verlichting in algemene ruimten, inbraakalarminstallatie, brandmeldinstallatie en -haspels, poederblussers, apparatuur pantry, etc.
- gemeentelijke heffingen (w.o. riool- en gebruikersrecht, vuilafvoer, gebruikerslasten)
- schoonmaakkosten van de gemeenschappelijke ruimten
- tuin- en terreinonderhoud
- glasbewassing gemeenschappelijke ruimten en buitenzijde
- vernieuwen van lampen in de gemeenschappelijke ruimte en kamer
- assurantiepremie buitenbeglazing etc.
BTW BEPALING
Over de huurprijs zal BTW in rekening worden gebracht. Indien huurder niet voor 90% of meer met BTW belaste prestaties verricht, geldt een opslag van 5% op bovengenoemde huurprijzen.
ZEKERHEIDSSTELLING
Een bankgarantie/waarborgsom ter grootte van drie maanden huur en servicekosten, te vermeerderen met BTW.
HUURTERMIJN(EN)
De huurtermijn is in overleg te bepalen, doch in deze aanbieding is uitgegaan van 3 (drie) jaar met optietermijnen van telkens 3 (drie) jaar. De opzegtermijn bedraagt alsdan 9 (negen) maanden.
HUUROVEREENKOMST
Huurovereenkomst kantoor- en andere bedrijfsruimte, volgens model van de Raad voor Onroerende Zaken, vastgesteld juli 2015, aangevuld met enkele eigenaarsvoorwaarden. Aan de overeenkomst wordt toegevoegd een zogenoemd Huishoudelijk Reglement en een Inrichtingsrichtlijn voor het gebruik van de bedrijfsruimte.
BESTEMMINGSPLAN
Het ter plaatse geldende bestemmingsplan 'Buitengebied 2013" kent aan het perceel de bestemming 'Maatschappelijk - Medisch' met daaraan ondergeschikt onder meer de functie van 'kantoor'.
GUNNING VOORBEHOUDEN
Door de verhuurder wordt te allen tijde het finale recht van gunning voorbehouden.
DISCLAIMER
De informatie uit deze brochure is met zorg samengesteld. Hieraan kunnen echter geen rechten worden ontleend.